9 March 2012

Now we’re talking retro

Om det dök upp ett paket för någon dag sedan så är det inget i jämförelse med resväskan mina föräldrar kom med.

 
Den innehöll en hel del av mina gamla kläder och vissa plagg får stanna kvar i resväskan. Jag kan ju inte klä det stackars barnet i alltför hemska kläder, vad skulle de andra säga i föräldragruppen? Nåväl, inte för att vi bor i Solsidan, men ändå… Det som slog mig när jag gick igenom klädhögen är att vissa plagg och modeller är samma som idag men mycket fler klädesplagg var hemgjorda, antingen sydda eller stickade. Igår var det kvinnodagen och jag kan inte låta bli att tänka på att i takt med att fler kvinnor arbetar så har kunskapen och tiden för att göra egna kläder minskat. Bilderna nedan gör att kläderna ser söta och gulliga ut men jag kan intyga att alla inte var det.
***

A few weeks ago my parents did a day trip by coach to visit us. They brought along a suitcase full of my old baby clothes. It was interesting to go through the clothes, and there were quite a few pieces sewed or knitted by friends or relatives. No matter what I said previously about Retro clothes, and second hand, sometimes modern is better.

  
These are staying in the suitcase. Poor baby!

I said I liked brown one-pieces, but what is the pattern on the left item? Eskimos? And on the right hand, the only occasion this will work at, is for Lucia, as a "Pepperkaksgubbe". 

These are much bit better, if we get a girl, that is.

Now we're talking! This was knitted by my mother, and still works.

Suddenly I spot something really nice, and modern! Very confused? It turns out this Pippi jumper is new.
Tack! Detta gillar jag!


2 comments:

  1. Sä olit kyllä oikein söpö näissä kamalissa vaatteissa, varsinkin Eskimo-housut oli ihanat sun päällä! terveisin äitisi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varmasti oli. Senare ska jag lägga upp lite bilder som visar hur jag såg ut som barn. Då får alla se.

      Delete