6 October 2013

Matilda Ingrid Ratnér

Milda Matilda ekar det i huvudet men varifrån kommer det?


Ja, du. Skulle det bli en Isabell, Alice, Livia, Matilda, Natalie, Felicia, Leia, Emelie, Jennifer, Novalie eller vilka fler namn jag nu funderade på. Till slut blev det Matilda och det känns helt rätt, dessutom passar det bra till Jesper. Att andranamnet skulle bli Ingrid var färdigt långt innan hon var född. Namnet är efter min gamla släkting Ethel. Att sedan hennes mamma hette Matilda var en slump som jag inte fick reda på förrän senare. Hade det blivit en pojke skulle han heta Noah men något andranamn hade jag inte tänkt ut.

It took a week to decide the name Matilda. Other options were: Isabell, Alice, Livia, Natalie, Felicia, Leia, Emelie, Jennifer, Novalie and probably a couple more names that I’ve forgotten. The second name Ingrid had been decided before I even knew it was a girl. It’s from my old relative Ethel. He mother was actually called Matilda but I didn’t know that until it was too late to change.

1 comment:

  1. Lilla Matildas morfars farmor som också hette Matilda (1866 - 1946) fick 6 barn. Min far, Kjell, skötte kontoret i det lilla familjeföretaget fram till sin död nästan 89 år gammal. Min faster Ethel hade en unikt bra hälsa och minne med tanke på att hon var bland Sveriges 20 äldsta när hon dog nu i somras, 107 år gammal.
    Med vänlig hälsning/Morfar

    ReplyDelete