5 February 2012

En kort statusrapport

Jag fick en rolig kommentar av en yngre manlig kollega: – Cecilia, fortfarande gravid ser jag! Det var bra observerat och det börjar kännas som ett konstant tillstånd.

I fredags var vi på ett extra ultraljud eftersom barnmorskan tyckte att bebisen var liten. På ultraljudet tyckte de inte alls att bebisen var liten, utan i relation till min storlek så var allt i sin ordning. Hon uppskattade att bebisen var ca 10 % mindre än ”normalt” och den kommer hela tiden väga ca 3-400 g mindre, men allt stod helt rätt till. Det här med ultraljud är ganska så intressant. Det finns en bra episod i Vänner när Rachel och Ross är på ultraljud och Rachel kan inte se sitt barn. Jag har full förståelse för Rachels reaktion för det krävs viss fantasi för att förstå vad som syns på skärmen.
Jag kan även berätta att jag har lyckats göra den första mormorsrutan och ju fler jag gör desto finare kommer de att bli. Det var roligt när jag kom på hur jag skulle göra och snart kommer det att gå fort att få ihop fler rutor så att det slutligen blir en filt. Jag skulle gärna vilja göra lite fler färger, som en gul, orange och vit filt men en sak i taget.
***

Since the midwife thought our baby was small she sent us to an extra scan. The recommendations is otherwise that you only do only 1-2 scans, however I appreciate their concern. At the scan the nurse didn’t think the baby was small at all, especially not since I’m small. She estimated the baby to be 10% smaller than an “average” baby, and the weight will always be 3-400 gram less. I’m not worried since the final weight was expected to be even more than when I was born. There is a good episode in Friends when Rachel and Ross are having a scan and Rachel can’t see her baby. I totally understand Rachel’s reaction because it is very hard to see the same thing as the nurse and you’ve got to have some imagination.
I’ve finally managed to finish my first square and the more I do the better they will look and it was pretty fun too. I will make a couple of squares which I will then combine to a blanket. I’m pretty sure this is the Finnish side of me hence many of my Finnish female relatives are very creative when it comes to knitting, sewing etc…


No comments:

Post a Comment