25 April 2012

Om sömn

Det här med sömn är en ständig fråga och ett av råden jag fick när jag väntade Jesper var: SOV!


Om man skaffar barn och tror att man ska få sova lika mycket som innan så är man fel ute. Jesper är antagligen som bebisar är som mest. Han sover när som helst på dygnet, natt som dag. Han tar korta power naps, och längre sovpass på uppemot 3 timmar. På natten sover han för det mesta ett längre pass och sedan kortare intervaller på mellan 30-60 min. Om man har otur är han vaken uppemot 2 timmar men det varierar. Trots allt är han bara baby en gång i livet och jag är ledig, så varför klaga? Jag kan klara mig på lite mindre sömn eller sova på för- eller eftermiddagarna. Han sover gärna i soffan men när han är sällskapssjuk ska han sova i famnen och vill inte bli flyttad. Om man försöker morrar han och vaknar upp med ett skrik. Han kan även vila med ett öga öppet för att säkerställa att man inte tänker flytta honom, trots att armen domnar bort, men igen, vad gör man inte för att hålla honom nöjd! 

***

About sleeping. If you think you will be able to sleep as much post pregnancy as pre, then you’re seriously wrong. Jesper is probably just like babies are. He sleeps all around clock, day as night. He takes shorter power naps or longer 3 hour intervals. At night he sleeps one long interval and several shorter, between 30-60 min. If you’re unlucky he may be awake for 2 hours but it varies. After all, he’s only baby once, and I’m on maternity leave so why complain. I can sleep during the day. He likes to sleep in the sofa or in our arms. However once fallen asleep, he doesn’t like to be moved and makes noises if you try to. Sometimes he even rests with one eye open to make sure you not going to put him down, even if your arm is going numb. However he seems to sleep so comfortably that I’d do anything to keep him happy. 


Completely passed out on Daddy's arm.

No comments:

Post a Comment