1 September 2012

Äta gröt?

Det där med gröt var kanske ännu inte det allra godaste.


När Jesper fyllde 5 månader började jag ge honom gröt på kvällarna. Det gick inget vidare så efter 2 veckor tog vi ett uppehåll. Istället försökte jag ge honom välling, men inte heller det tyckte han om. Via Magdalena Graafs blogg fick jag ett tips om att man skulle späda ut vällingen med mjölkersättning men inte heller det fungerade. Min mamma tyckte att jag skulle ge välling ur pipmugg men det gick inte heller. Med välling finns det i varje fall mindre förpackningar som man kan prova tills barnet får smak på det. Vi har kvar nattvällingen ett testa. Med gröt har jag bara sett stora förpackningar så där är det svårare att prova olika sorter. Annars är barnmatsavdelningen en riktig djungel. Hur vet man att man köper rätt när man inte ens provat själv? Nåväl snart gör vi ett nytt försök med gröten.  Smakportionerna äter han bättre. Både morots- och palsternackspuré har han ätit ett par teskedar av och han har sköljt ner det med vatten ur pipmugg. Han kan hålla i muggen själv och suga på pipen men inte luta muggen så att vattnet rinner ner. Simultanförmågan är inte den allra bästa.

 ***

When Jesper was 5 months old we started to feed him porridge in the evenings. It didn’t go down very well but I’ll try again soon. At least he’s eating his food better. This week we’ve tried both carrot and parsnip purée, which he’s washed down with water drunk from his own baby bottle.
 
 Photos from the 10th of August when Jesper first tried porridge at Grandma's place in England.

 Grandma thought Jesper looked like Santa in his white beard.
 

No comments:

Post a Comment