10 December 2012

9 månader på Nobeldagen

Vet ni förresten att det bor minst ett monster i varje hus? Den dånar, ryter och äter upp allt som kommer i dess väg.


Jesper är 9 månader. Han har två tänder men en tredje är på gång. Han kan krypa och roligast är att öppna och stänga dörrar men även att dra i favoritkontakten i köket. Han tar spjärn med fötterna mot väggen och så drar han med hela sin vikt. Jag ropar NEJ och flyttar honom och så har vi helt plötsligt startat en jätterolig lek. Han tycker om att äta gröt och smörgås och jag försöker med både lunch, middag och mellanmål men det är mycket mat som slängs då han vägrar äta. Han sover i egen säng och somnar kring 20,30. I natt var jag uppe kl 12, 2, 3, 3:30 och kl 5 fick han till slut äta sedan var det god morgon kl 6:15. Av en granne fick jag låna Anna Wahlgrens bok ”Barnaboken” men med underrubriken En erfaren mammas brukshandbok…  blev jag mer irriterad än imponerad. Enl. henne har jag gjort allt fel som utgår från småfolkets behov istället för att strikt följa ett ät och sovschema.

 ***

Jesper is 9 months old. He loves to open and close doors. It’s so fascinating! He’s not even afraid to be trapped behind the shut door. He also loves to play with electrical cables and pull them out of its socket. I shout NEJ, and move him and suddenly I’m involved in the greatest game ever. He’s still not eating all his lunch and dinner, hence not sleeping through the nights.
 
 
Jesper has realised we have a monster in our house! The hoover (dammsugaren).
 

No comments:

Post a Comment