9 July 2013

Mmmmmmmmmmmmmmmm

Ni anar inte på hur många olika sätt man kan säga Mmmmm.


Jesper pratar på sitt egna sätt. Det är mycket Baba, Dada, Vava, Bah, Dah, olika glädjetjut, Mamma och Bappa, och så favoriten Mmmm. Det är alltid följt av en högerhand som pekar på något obestämt. När vi sitter vid matbordet gäller det att lista ut vad MmmMmmm och handen pekar på så jag ger en smörgås, som flyger i golvet, Mmm, jag ger vattenflaskan, som flyger i golvet, Mmmmmmmmm (mer irriterat) jag ger en bit av min mat som smakar ok en liten stund tills det åker i golvet, MmmmmMmmm, jag ger mjölkförpackningen, som han skruvar upp korken på och häller ut mjölken och börjar nöjt plaska och sörpla i sig.

Jesper’s favourite and most annoying ”word” is MmmmmmMmmmm, which is always followed by the right hand pointing towards something. It’s not easy to understand what MmmMmm means and you can’t imagine in how many ways that sound can be said. In this case MmmMmm meant ice-cream!


2 comments:

  1. Mahtavaa, Jesper harjoittelee puhumista. Helpottaisi jos olisi käytettävissä lapsi-ruotsi -sanakirja ;-)

    Karoliinan "ensimmäinen sana" oli Ö (myös Öö ja Ö-öö), joka tarkoitti kaikkea mahdollista.

    ReplyDelete
  2. Yes a dictionary would be good or if he started to call things different names/sounds

    ReplyDelete