25 March 2014

Grattis 6 månader

65 cm lång och 6 660 gram lätt.


Jag är helt säker på att tiden går mycket fortare med Matilda än när Jesper var i hennes ålder. Vi var på BVC förra veckan och viktglappet mellan henne och Jesper blir större och större. Han var vid 6 månader 67 cm lång och vägde hela 8 280 gram. Hon hade faktiskt tappat lite i vikt sedan jag i mitten på mars var på en extra viktkontroll. Det var dock inget som oroade barnläkaren då hon varit förkyld. Nu är magen bättre så att hon får behålla maten och jag hoppas att hon återfår sin goda aptit som hon hade i början på månaden. Imorse började jag projekt ”välling”. Hon tyckte nappen var god att tugga på, själva vällingen var mindre intressant. Hon drack 10 ml och blev mer och mer hungrig och frustrerad. Till slut skrek hon bara ”Fram mé käket morsan!”. Mina rutiner följer jag hyfsat bra och jag får se om hon vill sova 3 eller 2 gånger på dagen. Jag kommer att introducera mer mat och ammar också. Hon somnade i varje fall så fort huvudet nuddade kudden och förhoppningsvis kommer hon inte vakna upp stup i kvarten.

Matilda 6 månader (sömnbehov 15 timmar)
6.30 Frukost (välling/gröt)
8.30 Mellis (fruktpuré/smörgås?)
9.00–10.30 Sova 1,5 h
11.15 Lunch
12.15–13.15 Sova 1 h
14.30 Mellis (gröt)
15.15–16.45 Sova 1,5 h
17.45 Middag
19.00 Bad (ibland)
19.15 Kvällsmål (gröt/välling)
19.30 Sova 






Time flies, Matilda is already 6 months. Last week we had a routine appointment with the doctor and she was in good health, except maybe a bit low weight. She is 6.6 kg compared to Jesper’s 8.2 Kg when he was her age. Luckily they know she’s had problems with keeping her food and she’s had a cold. Today I started her new routine, which involves breakfast, lunch, dinner and 3 meals in between, as well as her favourite milk. She fell asleep as soon as her head hit the pillow!



No comments:

Post a Comment