20 December 2017

Min Julbild

En dag kom barnen hem med en uppgift


Vi skulle fotografera en plats som barnen gillade från hemmet eller utomhus som handlade om jul. De skulle sedan berätta för kompisarna om sin julbild. Jesper var snabb att välja bild. Han ville bli fotograferad vid julgranen men sin julklapp. Jesper sa såhär till kompisarna: En riktig gran vi har. I en butik köpte man den. Pappa betalade. Tog bilden på min present, min egen present jag får öppna på julafton. Jag hängde granen. Matilda var med. Den står i en med ben i tv-rummet. Soffan står bredvid. Det märks att han måste jobba på språket. Jag frågade Matilda vilken bild hon ville ha. Hon sa samma som Jesper. Då sa jag att hon måste välja något själv, men det gick inte. Hon började gråta och skrek: MIN BILD. Så jag tog en bild på henne vid tomtarna. Såhär sa Matilda för kompisarna: Tomtar. Presenter under granen. Vi köpte och packade in dom. När det är mörkt kommer tomten. Allting satte vi upp. Det luktar gott. Det är svårt att tända, bara mamma och pappa tänder. Hon har varit blyg på Förskolan så det var bra att hon vågade berätta om sin bild.



The children were given a task, to get their favourite picture of Christmas. They were then going to tell their friends about their photo. Jesper quickly picked the Christmas tree and one of his presents. Matilda picked exactly the same photo but she started crying when I suggested something different and didn’t take her photo so we took a photo of the small Father Christmas.
 
 
 

No comments:

Post a Comment