6 October 2018

5-årskontroll


Nu är hon 108,7 cm lång och väger 18 Kg.

I måndags var Matilda på 5-årskontroll. Sköterskan frågade om hon hade fått nya kompisar efter flytten. Hon rabblade alla sina vänner: Elsa, Alfred, Michelle, Isabelle, Nova, My, Moa, Stefan. Alla 3 sistnämnda är vuxna grannar men kul att hon ser dem som sina kompisar. Matilda pratar väldigt mycket och hon har blivit ännu mer social sedan flytten. Hon tycker om att sjunga och dansa. Hon kan nog räkna till 20 men det är inget hon egentligen intresserar sig för. Hon kan bokstäverna i sitt namn men skriver bara M. Hon hittar gärna på egna lekar som slutar i att man måste städa upp kladdet efter henne men det var inte hon som gjorde röran. Matilda är mammas flicka och hon sover sällan hela natten i sin säng (så länge som jag är i närheten).  



Matilda had a health check earlier this week. The nurse asked her if she’s made any new friends in Västerås. Matilda started: Elsa, Alfred, Michelle, Isabelle, Nova, My, Moa and Stefan. All last 3 are adults and our new neighbours but obviously her friends. Matilda is very talkative and sociable. She likes to sing, dance and she loves pink. 


 

2 comments:

  1. Det kanske är morfars gener som påverkar Matilda eftersom även jag hade vuxna som "kompisar" när jag var i hennes ålder. Ungefär 25 år senare var det grannarnas femåriga barn som utsåg mig till deras "kompis". Jag har fortfarande bra kontakt med en av dessa trots att 45 år har förflutit och femåringen har blivit en femtioåring. Så jag tycker att det är jätteroligt att Matilda betraktar My, Moa och Stefan som kompisar.

    Hälsningar
    Morfar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja visst är det bra och vem vet de kanske fortsätter att hålla kontakten framöver.

      Delete