26 January 2012

Ett gott mellanmål


Mellanmål är verkligen en underskattad måltid och jag ska visa hur man kan lyxa till det lite grann.

Här kommer mitt allra bästa mellanmålstips, som jag även bjudit som dessert. Receptet kommer från Arla. Det är Keso Ananas & Passion med bitar av Kiwi. Det går åt 3 Kiwi per Kesoförpackning och då räcker det till 3 personer. Jag serverar det vanligtvis i ett dricksglas och passa på att göra detta mellanmål när det är extrapris på Kiwi.
Ett annat av mina favoritsnacks är Saltå Kvarns Aprikoser. Det hela började när jag fick tips om att Aprikoser innehåller mycket järn och just då hade Coop extrapris på Saltås Aprikoser. De är mycket mörkare i färgen och saftigare eftersom aprikoserna inte är behandlade med svavel som traditionella orangea torkade aprikoser. De flesta som kört E4:an till Stockholm har säkert lagt märke till Saltå Kvarn, söder om Järna. Där finns ett café som jag tyvärr inte besökt men jag skulle gärna åka dit. I närheten finns även Nibble Trädgård som säljer Biodynamiskt odlade produkter (men fråga mig inte vad som utmärker Biodynamiska produkter). Jag kan därför rekommendera en dagsutflykt till Järna.
För att läsa mer om Saltå Kvarns Aprikoser klicka här, och vill ni komma till Nibble Trädgård & Butik klicka här.

För lite festligare tillfällen kan ni servera mellanmålet i ett Cocktailglas.


Foto från Saltå Kvarn.

 
We have a word in Swedish called ”mellanmål”. The direct translation is snack. However to me a snack is a piece of chocolate, a bag of crisps or biscuits, whereas “mellanmål” is a fruit, a smoothie or maybe a slice of bread. Something more filling than just empty calories. “Välipala” in Finnish is the same as the Swedish “Mellanmål”. My favorite mellanmål is a Cottage Cheese, flavored with Pineapple and Passion Fruit, which is not sold either in the UK nor Finland. I eat the cottage cheese with Kiwi, but I doubt a normal Cottage cheese will do the same job.
Another favorite snack, and this is a snack: dried apricots. However it has to be apricots by a special brand, Saltå Kvarn. These dried apricots are not treated with sulphur, which normal yellow dried apricots are, hence the apricots I prefer are brown and very juicy. Saltå Kvarn offers a lot of different products and by their factory is also a café which I one day want to visit. Nearby is a Garden center that sells biodynamically produced vegetables (not that I know the difference to normal organic vegetables but it sounds good). Saltå Kvarn and the Garden center is a little bit out of town so you’ve got to have a car. Links to both places can be found at the Swedish text.
 
 

1 comment: