29 January 2014

Ordning och reda

Vid fyra månades ålder 6,095 gram tung och 61 cm lång.


När Jesper var omkring 9 månader började vi införa rutiner. Äntligen blev det lite enklare. Jag tänkte, får vi ett barn till måste vi införa rutiner tidigare. Sagt och gjort. Efter att ha skannat av olika scheman på Anna Wahlgrens föräldraforum och skissat själv utifrån Jespers vanor så har jag bestämt mig för nedanstående schema. Där finns också en plan för hur och när vi ska införa mat. Jag ser schemat som en riktlinje men faktum är att hon redan på dag 3 var trött vid dessa tidpunkter och sov som jag tänkt. Ytterliggare en bonus är att hon somnar själv i vaggan. Jag buffar i någon minut, går ut och jag får kanske gå in en gång till men sedan sover hon! På dagen vaknar hon efter ca 40 min men bara jag stoppar i nappen och buffar så somnar hon om, samma på kvällen. Nattsömnen får jag ta tag i när hon är lite äldre. Som ni ser börjar hon fylla ut vaggan och nåt babynest behövs inte längre.

Matilda 4 månader (sömnbehov 15,5  timmar)
06.30 Vakna (önskedröm, verkligt 5.30)
9.00 Sova 1,5 h
10.30
12.30 Sova 30 min
13.00
15.00 Sova 2 h
17.00
17.30 Gröt
19.00 Bad
19.30 Sova
It’s time to start some serious routines and making a plan for when to introduce food. With Jesper we didn’t have any routines until he was 9 months, and I thought, if we ever have another child then we got to start earlier. Hence, here we are. My schedule has actually worked really well, and Matilda is such a good girl, falling asleep on her own. Hopefully it will make it easier once Jesper and Matilda start to share room.  



No comments:

Post a Comment