14 June 2014

Olika faser

Jag är säker på att alla barn går igenom i stort sett samma faser.


Jesper är som sagt i Jag-vill-också fasen. Han börjar komma in i Kan-själv. Det kommer verkligen att testa mitt tålamod. I lekparken brukar han säga: Min tur! Men framförallt påpekar han för alla Min Mamma! Eller Min Pappa! Högt och tydligt inför de andra barnen ska det sägas så att de verkligen förstår. På kvällarna brukade nattningarna gå bra men nu har vi kommit in i jag-vill-inte-sova fasen. Det tar 60-90 minuter innan han somnar och han kommer på alla möjliga ursäkter för att inte sova. Exempelvis ska han ha nallar i sängen vilka han naturligtvis ”tappar” utanför sängen och dem måste jag/han naturligtvis hämta. Förr eller senare går det över och förhoppningsvis blir inte Matilda lika jobbig. Just nu sover hon sig igenom hans bus.

 Jesper’s expression – arms out means, Matilda’s bottle is GONE! or I don't know!





As far as I can remember, Jesper has NOT seen me clear any weeds out from our garden. Yet this is how I found him. It’s our neighbour that has influenced him. Jesper is sooooo helpful. 



No comments:

Post a Comment