22 January 2012

Sköna söndag

Söndagarna kan vara lugna och sköna eller så försöker man att fylla dem med så mycket aktiviteter som möjligt.
Idag var nog den första riktiga vinterdagen. Det var inte för kallt, det snöade lite lätt och solen tittade fram lite då och då. Vi gick en promenad vid Görväln och drack varm choklad men korven lämnade vi hemma. I skidbacken var det många som åkte pulka och jag gissar att liftarna snart öppnar.

 













This was probably the first real winter day and once again; we went to Görväln for a Sunday walk. The best with Görväln is not only the beautiful location and fantastic BBQ areas; the best is that is not crowded. You can actually walk there without having to share the path with several other Sunday walkers. The ski slope will probably open soon, but today it was full of children (and the occasional father) sledging.

Tidsfördriv är bra att ha, och nu har jag fått för mig att jag ska virka en filt med mormorsrutor. Bommullsgarn är inhandlat i 4 olika favoritfärger och virknålen är tjocklek 5.  Jag har inte virkat sedan syslöjden men det skulle uppenbarligen vara lätt. Det visade sig vara en utmaning att bara göra första öglan och veta hur jag skulle hålla saker och ting. Jag har klarat av att göra första ringen som består av luftmaskor men vid stolparna tog det stopp. Jag läser instruktioner och kollar på you-tube och förhoppningsvis kommer jag på hur man gör.
Yritän virkkaa isoäidin neliö

Call it challenge, hobby or a way to de-stress. I’ve decided to knit a blanket with Granny squares. I’ve knitted before but obviously it was pretty long time ago and this far I’m pretty stuck at making the double crochets. There are so much information on the Internet, even on you tube so I hope I’ll overcome this first obstacle.




3 comments:

  1. Marja-Liisa can help you. She knitted similar blankets for your godson and Karoliina :)

    ReplyDelete
  2. Hej!
    vad roligt att jag fick ta del av din blogg och dina äventyr!
    Jag inser att det var längesedan vi hade kontakt då jag inte ens visste att du var gravid. När beräknas tillskottet komma? Och ett stort grattis såklart. Måste kännas underbart :)

    Själv lever jag vidare med 3 hundar och barn känns väldigt långt borta *skratt* Tycker det är tillräckligt dyrt med 3 syskonbarn :)

    Tycker du får börja uppdatera bloggen lite mer regelbundet nu så man får följa er resa med bebisen och allt :)

    KRAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Självklart får du ta del av min blogg eftersom jag följer din.
      Bebisen är beräknad till den 13 mars.
      Jag ska börja uppdatera lite oftare men samtidigt är det ju inte mig den ska handla om men jag har en del inlägg på lager.

      //Cecilia

      Delete